Narrow your search

Library

KDG (15)

UCLL (14)

VIVES (14)

Thomas More Kempen (13)

Thomas More Mechelen (12)

AP (10)

Hogeschool Gent (10)

Odisee (10)

Arteveldehogeschool (8)

KBR (6)

More...

Resource type

book (15)


Language

Dutch (15)


Year
From To Submit

2013 (2)

2011 (2)

2009 (1)

2008 (1)

2007 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Effectief omgaan met agressie en zinloos geweld : calamiteiten en de verwerking ervan
Authors: ---
ISBN: 9035227921 Year: 2005 Publisher: Maarssen Elsevier Gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief omgaan met agressie en zinloos geweld leert je wat agressie is en hoe je er het beste mee kunt omgaan om calamiteiten te voorkomen. Mocht zich toch een calamiteit voordoen, dan biedt dit boek hulp bij het verwerken ervan en leert het je hoe je anderen daarbij kunt helpen. De theorie die wordt besproken, wordt toegelicht met herkenbare voorbeelden. Dit is een unieke combinatie van boek en website. Het boek bespreekt de theorie, aangevuld met actualiteit op www.agressieindegezondheidszorg.nl. Het boek is verdeeld in drie delen: Deel 1 leert je hoe je professioneel kunt omgaan met agressie en geweld. Hierdoor neemt de kans af dat je slachtoffer wordt van de situatie. In dit deel wordt ingegaan op het ontstaan en de oorzaken van agressie, evenals de invloed van stress en emoties op agressie. Het thema 'zinloos geweld' wordt uitvoerig besproken. Deel 2 geeft uitleg over calamiteiten in een instelling en de verwerking daarvan door het slachtoffer. Onbegrip, frustratie en stress zijn Factoren die agressie in de hand kunnen werken. Hoe kun je deze factoren op je werk benvloeden? Wat gebeurt er met je na een ingrijpende gebeurtenis en hoe kun je dit een plaats geven in je leven? Deel 3 behandelt de rol van de omgeving na een ingrijpende gebeurtenis. De opvang, de sociale steun en de communicatie na een ingrijpende gebeurtenis zijn van groot belang. Je leert hoe je iemand anders het best kunt begeleiden als hij slachtoffer is geworden van agressie, (zinloos) geweld of een andere calamiteit. Dit boek is bestemd voor iedereen die in de zorgverlening met agressie in aanraking kan komen, bijvoorbeeld verpleegkundigen en baliemedewerkers. Daarnaast is het ook geschikt om te gebruiken in het onderwijs, als zelfstudiemateriaal en bij trainingen in het bedrijfsleven Inhoudsopgave : Deel 1 De gebeurtenis 1. Conflicten en agressie 2. Stressreacties 3. Omgaan met conflicten en agressie 4. Omgaan met geweldssituaties 5. Zinloos geweld 6. Calamiteiten Deel 2 De verwerking 7. Gevolgen Van calamiteiten 8. Verwerking Deel 3 De omgeving 9. Opvang 10. Sociale steun 11. Slechtnieuwsgesprek


Book
Wondenboek.
Author:
ISBN: 9789073755000 Year: 2002 Publisher: Leiden WCS Kenniscentrum Wondzorg


Book
Basisverplaatsingstechnieken in de patiëntenzorg
Authors: ---
ISBN: 9046504344 Year: 2005 Volume: *23 Publisher: Mechelen Leuven Kluwer Interbedrijfsgeneeskundige dienst voor werkgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wetenschappelijk onderzoek van IDEWE heeft uitgewezen dat ziekteverzuim ten gevolge van rugklachten in de verzorgingssector erg hoog scoort. Het rugverzuim leidt tot 3 à 5 dagen absenteïsme per werknemer per jaar.Een andere studie van IDEWE bij studenten verpleegkunde toont aan dat rugklachten significant oplopen naargelang het aantal studiejaren toeneemt.Het departement ergonomie van IDEWE legt zich sinds jaren toe op deze problematiek en geeft rijds bijna 20 jaar opleiding over verplaatsingstechnieken van patiënten. Vertrekkend vanuit een basisfilosofie en een globale aanpak worden oplossingen uitgewerkt om rug- en nekklachten bij verpleegkundigen en verzorgenden te voorkomen. Dit wordt gerealiseerd door zowel technische, organisatorische als werkmethodische aanpassingen op een multidisciplinaire en participatieve manier door te voeren.


Book
De verpleegkundige als coach
Authors: --- ---
ISBN: 9006950939 9789006950939 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verpleegkundige als coach is gericht op de verpleegkundige als collega, die voor anderen (nieuwe collega's, stagiairs, uitzendkrachten) raadgever, opleider en mentor is. De student maakt kennis met de methodiek van het coachen en met verschillende coachingsvormen, zoals het coachen van individuen, het coachen van groepen en coachen op afstand. Daarnaast is er ruimschoots aandacht voor het coachen in de praktijk. Verschillende leerstijlen komen aan bod, en de student leert doelen stellen, leeropdrachten construeren, beoordelingsgesprekken voeren en beoordelen.


Book
Wondzorg in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789046514771 Year: 2007 Volume: *28 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek voor praktische wondzorg bevat de nieuwste inzichten inzake ontsmetten, reinigen en verzorgen van wonden.Het benadert de wonden volgens het TIME-concept en geeft een beredeneerde benadering van alle types wonden. Het geeft praktische tips voor wondzorg en bespreekt de nieuwste standaard verbandmiddelen.Je vindt er ook een bruikbaar classificatiemodel in terug en een hanteerbaar behandelingsprotocol, ook voor de minder ervaren wondverzorger.Hét handboek bij uitstek om in uw dienstkamer, klas of praktijk te hebben met onderbouwde wondzorg- strategieën voor elke dag.


Book
Hygiëne en infectiepreventie begint bij jezelf : een praktisch boek over veilig en schoon werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789036804226 Year: 2013 Publisher: Houten Springer Media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handige naslagwerk is geschreven voor alle zorgverleners en dienstverleners (in opleiding) die in hun werk omgaan met patiënten en cliënten, in het bijzonder met medisch risicovolle groepen als babys, kinderen, zwangeren en kwetsbare ouderen. Het boek behandelt zowel theoretische aspecten van hygiëne als veel voorkomende infecties en biedt daarnaast praktische handreikingen: wat moet ik doen als&Uitgebreide beschrijvingGoede hygiëne op het werk, vooral in de zorg en de dienstverlening, voorkomt dat mensen met een verminderde weerstand met ziekteverwekkers besmet raken, daardoor ziek kunnen worden en hierdoor zelfs onverhoopt kunnen overlijden.Goede hygiëne op de werkplek begint bij jezelf doordat je als zorgprofessional of dienstverlener zelf het goede voorbeeld geeft en zo voor anderen een rolmodel vormt. Jammer genoeg nemen we van anderen ook wel minder goede gewoontes over. Vooral dan is een cultuuromslag in de bedrijfshygiëne van belang.Hygiëne en infectiepreventie begint bij jezelf biedt best practices, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Pas je deze als professional zelf toe en spreek je anderen erop aan, dan draag je bij aan een gezond werkklimaat en bovenal aan de gezondheid van mensen die aan jouw zorg zijn toevertrouwd.Dit handige naslagwerk is geschreven voor alle zorgverleners en dienstverleners (in opleiding) die in hun werk omgaan met patiënten en cliënten, in het bijzonder met medisch risicovolle groepen als baby's, kinderen, zwangeren en kwetsbare ouderen. Het boek behandelt zowel theoretische aspecten van hygiëne als veel voorkomende infecties en biedt daarnaast praktische handreikingen: wat moet ik doen als...In Hygiëne en infectiepreventie begint bij jezelf komen veel zorgsectoren aan bod. Daardoor is het boek overal in de zorg inzetbaar: van kinderdagverblijven tot kleinschalige woonvoorzieningen en van medische wijkcentra tot tandartspraktijken.


Book
Verworven slikstoornissen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9046507076 Year: 2006 Volume: *24 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave1 Slikstoornissen2 Begrippen en definities1. Algemene begrippen2. Begrippen in het kader van de diagnostiek3. Begrippen in het kader van de behandeling3 Anatomische en fysiologische aspecten1. Anatomische aspecten2. Terminologie luchtweg en voedselweg3. Fysiologie van het slikproces4. De rol van de craniale zenuwen4 Oorzaken van slikproblemen1. Neurogene dysfagie2. Structurele dysfagie3. Presbyfagie5 Stoornissen en disfuncties1. Algemene symptomen2. Disfuncties en symptomen met betrekking tot een gestoorde orale fase3. Disfuncties en symptomen met betrekking tot een gestoorde faryngeale fase4. Disfuncties met betrekking tot een gestoorde oesophageale fase5. Checklist voor slikstoornissen6 Diagnose van slikstoornissen1. Stroomdiagram verpleegkundige zorg2. Logopedisch onderzoek3. NKO-onderzoek4. Radiologisch onderzoek (VFES)7 De behandeling van slikproblemen1. Multidisciplinaire behadeling2. Medische behandeling3. Logopedische behandeling4. Dieet5. Verpleegkundige aspecten6. Andere betrokken disciplines8 Casussen1. Casus 1: CVA2. Casus 2: Presbyfagie3. Casus 3: ALS4. Casus 4: Chronische dysfagie9 Besluit10 Appendix1. Aangepaste voeding2. Aangepast materiaal3. Sondevoeding: vragen en antwoorden4. Websites over dysfagie


Book
Urologische zorgen
Authors: ---
ISBN: 9789046517864 Year: 2008 Volume: *29 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. De rollen van de verpleegkundige2. Juridische achtergrond bij de urologische zorgverstrekking3. Geschiedenis en inleidende begrippen4. Verpleegkundige observaties5. Zorgopbouwschema voor urologische zorgtoediening6. Evidentie bij de blaaskatheterisatie 7. Verpleegkundig practicum


Book
Handboek haptonomisch verplaatsen : hoe respectvolle zorg de zelfredzaamheid van clienten kan bevorderen
Author:
ISBN: 9789035233416 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Reed Business

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wist je dat de manier waarop je een client aanraakt tijdens het verplaatsen direct effect heeft op zijn spierspanning? En dat jij door jouw eigen beweging de client kunt helpen, maar onbewust ook kunt tegenhouden? Jouw werkwijze maakt voor de client, voor jezelf en voor de kostenbesparing in de zorg echt het verschil!


Book
Effectief verplegen. 4 : Handboek ter onderbouwing van het verpleegkundig handelen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789057401190 Year: 2013 Publisher: Dwingeloo Kavanah

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Inleiding2. Verpleegproblemen bij patiënten met angststoornissen3. Verpleegproblemen bij patiënten met Borderline (BPS)4. Verpleegproblemen bij patiënten met eetstoornissen5. Verpleegproblemen bij patiënten met obsessief-compulsieve stoornis6. Verpleegproblemen bij patiënten met post-traumatisch stress (PTSS)7. Verpleegproblemen bij patiënten met schizofrene stoornis8. Verpleegproblemen bij patiënten met stemmingsstoornissen9. Verpleegproblemen bij patiënten met een verslaving.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by